Enige tijd geleden zijn wij in contact gekomen met de eigenaar van horlogewinkel.com Hij had de vraag of wij ook google ads en facebook ads konden draaien voor zijn sieraden en horloge webshop. Een uitdaging die wij maar al te graag aangingen. In dit bericht leest u over de ontwikkelingen van het opstarten naar conversie van een webshop.
SEO werkzaamheden
Vooraf wordt er eerst gekeken naar welke data er inzichtelijk en beschikbaar is. Bij horlogewinkel.com hebben wij voor een koppeling gezorgd tussen Search console, Analytics en Facebook doormiddel van API koppelingen. Een goed programma hiervoor is Google Tag Manager. Als eigenaar van een webshop is het cruciaal om te weten waar de bezoekers/klanten vandaan komen. Ook wil je dat mensen die naar jouw producten zoeken je kunnen vinden in google. hiervoor is het belangrijk om je website goed neer te zetten met een structuur die voor google toegankelijk is.
Naast data verzamelen is het ook verstandig om je producten netjes en gestructureerd te presenteren. Wij hebben aan google alle producten doorgegeven die zijn te vinden in de webshop. wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar een Gouden dames horloge dan is het belangrijk om aan google te vertellen dat jouw afbeelding een gouden dames horloge bevat. Naast afbeeldingen laten we dit ook terugkomen in teksten.
SEA werkzaamheden
Voor horlogewinkel.com gaan wij adverteren op verschillende kanalen. één hiervan lichten wij uit: Google Ads.
In google ads heb je verschillende advertentiemogelijkheden. In dit bericht leggen wij uit hoe je een zoekadvertentie maakt in google ads. Relevante zoekopdrachten worden nu gelinkt aan horlogewinkel.com. Een voorbeeld is “Heren horloge Outlet”. Als iemand hierop zoekt in google dan komt het bedrijf als eerste naar voren. Aan ons de taak om de advertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat er op geklikt wordt en er een aankoop kan worden gedaan. Aankopen registreren wij zodat we precies weten uit welke zoekwoorden er een conversie ontstaat.
Hoe zet je een zoekadvertentie op in google?
- Maak een Google Ads-account aan of log in op je bestaande account.
- Klik op “Nieuwe campagne maken” en selecteer het type campagne “Zoek”
- Voer de doelstelling van je campagne in, zoals bijvoorbeeld “verkeer naar mijn website verhogen” of “verkopen van mijn producten bevorderen”.
- Voer de details van je campagne in, zoals de naam van je campagne, het budget en de doelgroep.
- Voeg zoekwoorden toe die relevant zijn voor je campagne en bepaal hoeveel je wilt betalen voor elk klik op je advertentie.
- Maak een advertentietekst aan en voeg eventueel een afbeelding of videoclip toe.
- Bekijk en controleer je instellingen en klik op “Campagne starten” om je campagne live te zetten.