Wil je beter gevonden worden in Google? Dan ben je hier aan het juiste adres! Wees zichtbaar op internet zodat Google je altijd bovenaan de eerste pagina met zoekresultaten plaatst. Voor veel bedrijven is dit een absolute wens en wordt er veel geld en tijd in geïnvesteerd.
Zichtbaarheid zorgt er immers voor dat klanten u gemakkelijk kunnen vinden, wat nodig is als je een succesvol bedrijf wilt zijn. Gezien en ontdekt worden op Google is echter niet zo eenvoudig. Je kunt te maken krijgen met concurrentie als het gaat om bedrijfsnamen, producten die je aanbiedt of andere informatie die door Google wordt weergegeven.
In dit artikel vind je veel tips en trucs die je kunt toepassen om beter gevonden te worden in Google.
Waarom je in google gevonden wilt worden
Door gevonden te worden op de gewenste zoektermen in Google kun jij veel meer bezoekers naar een website of webwinkel krijgen. Deze bezoekers willen meer weten over jouw product of dienst en hebben daarom de potentie om klant te worden.
Wanneer je gestructureerd bezig met met je zoektermen heb je de mogelijkheid om meer bezoekers naar je site te krijgen. Hierdoor kun je meer bezoekers omzetten in klanten en uiteindelijk dus ook meer inkomsten genereren.
Hoe wordt je beter gevonden op internet?
Er zijn een hoop optimalisaties die jij kunt doen om beter gevonden te gaan worden in Google. Hieronder een paar kansen uitgelicht zodat jij direct kunt beginnen om met meer bezoekers naar jouw website of webshop te krijgen.
1. Vind relevante zoektermen waarop je gevonden wilt worden
Bezoekers komen via verschillende manieren en zoekopdrachten op een website terecht. Er wordt niet alleen op bedrijfsnaam of plaats gegoogeld, maar ook op een product of dienst. Sommigen komen via een korte zoekterm op je site en anderen via een brede zoekterm. Google biedt gratis tools aan zoals Analytics en Search Console waarmee jij erachter kunt komen op welke zoektermen jouw website scoort.
Je kunt hiermee onder andere zien hoe vaak de website wordt weergegeven en welke zoekopdrachten er worden gebruikt. Je kunt ook zien welke websites er naar je site verwijzen. Als het nodig is kun je in Google Search Console ook een update aanvragen als de inhoud van de website is gewijzigd.
De zoekwoorden die in de zoekopdrachten worden gebruikt kun je laten terugkomen in bijvoorbeeld diensten of product omschrijvingen. Ook blogs en informatieve artikelen schrijven is een goede manier om meer zoektermen op te nemen in je website.
Heb jij nog geen Search Console op jouw website? Vergeet dan niet om deze zo spoedig mogelijk te installeren. Je krijgt hierdoor de mogelijkheid om nieuwe pagina’s aan google door te geven waardoor ze sneller worden opgenomen in de zoekmachine. Naast Analytics en Search Console zijn er ook nog andere tools van google gratis te gebruiken om erachter te komen waar een potentiële klant naar zoekt. Enkele voorbeelden zijn Google Trends en Google Keyword planner.
2. Optimaliseer metatitel en beschrijving
Naast een goede URL-structuur is ook metadata belangrijk. Dit omvat de metatitel en metabeschrijving die verschijnen wanneer u zoekt op Google. Metatitels kunnen iets langer zijn en bestaan uit 8 tot 10 woorden of 50-60 karakters.
Als je zeker wilt weten dat je metatitels goed zijn, gebruik dan RankMath. In een goede metatitel lees je waar de pagina over gaat. Daarom moeten minimaal een korte beschrijving en trefwoorden worden opgenomen. Ook is het belangrijk dat mensen die het zoekwoord googlen nieuwsgierig zijn naar de titel. De metabeschrijving kan worden gezien als een korte samenvatting.
Het is belangrijk om metabeschrijvingen te gebruiken om de inhoud van je pagina zo aantrekkelijk mogelijk te beschrijven. Speel gerust met emoties en gevoelens om lezers langer op je website te houden en de interesse te activeren.
In de volgende blog leg ik je meer uit over het optimaliseren van je huidige pagina’s.